Familie de Bourbon de Parme

Discussie in 'Italië' gestart door Someone, 6 jun 2014.

1. Someone

Someone Administrator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    De oom van 'onze' Bourbon-Parma's heeft de aangekondigde abdicatie van Juan Carlos aangegrepen om nogmaals te vertellen dat hij toch echt de enige rechtmatige koning van Spanje is/zou zijn. Hij stelt dat Spanje nu slechts een 'gekroonde republiek' is.

Interessante vraag blijft wie hij als zijn opvolger ziet.

P.S. Met dank aan Arjans twitter, die een bericht van Sydney Luxarazzi retweette.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2014
  2. Mariska

Mariska Hoveling

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    36
    Zat het een en ander terug te kijken en stuitte toen op DEZE rapportage over de Spaanse troonswisseling uit de boulevard uitzending van afgelopen donderdag. In de reportage , Volgens Marc van de Linden zijn dit recente beelden, is bij 2.25  te zien hoe prins Carlos een soort eed aflegt als carlistische troonpretendent.. 

3. Amalia

Amalia Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    459
    Trofeepunten:
    160
    Ik zie een zéér zwangere Annemarie... denk toch echt dat het om 'oude' beelden gaat

4. Prinses Amalia

Prinses Amalia Adel

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    85
    Trofeepunten:
    55
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat lijkt mij ook. Cecilia is van Oktober. Het zou wel erg snel zijn als de zwangerschap van haar derde kindje al zo ver gevorderd is.

5. Mariska

Mariska Hoveling

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    36
    Ja heb je gelijk in, was mij ondertussen ook opgevallen.  Waarschijnlijk bedoelde hij het begin stuk van 'de eed' 

Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2014
  6. Amalia

Amalia Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    459
    Trofeepunten:
    160
    Dan zou hij twee keer precies dezelfde stropdas gedragen hebben, kán natuurlijk ...

7. Sophie

Sophie Administrator Medewerker

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    106
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat heeft hij toch gedaan nadat hij hoofd van het Huis werd na de dood van zijn vader? Of loop ik even achter nu?

8. Mariska

Mariska Hoveling

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    36
    Volgens mij heeft hij toen inderdaad ook zoiets gedaan, maar leek net in de reportage alsof hij dat opnieuw gedaan zou hebben.

Ik krijg ondertussen het idee dat het niet om recente beelden gaat en dat het  dus niet echt noemenswaardig is.. Volgende keer maar iets beter opletten 

Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2014
  9. Arjan

Arjan Hoogheid

Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    60
    Dit is toch wel interessant hoor! Carlos heeft zich vlak na bekendmaking aftreden Juan Carlos weer opgeworpen als rechtmatige Spaanse koning, zie dit bericht (hij noemt zichzelf hierin zelfs 'koning van Spanje'): http://www.legitimistadigital.com/2011/05/mensaje-al-pueblo-carlista-de-smc-don.html?m=1

De Volkskrant schrijft nu dat hij dit heeft genuanceerd: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3675288/2014/06/19/Carlos-de-Bourbon-claimt-recht-op-Spaanse-troon.dhtml

Bizar dat hij zich in deze tijd nog 'koning van Spanje' heeft genoemd.

10. Sophie

Sophie Administrator Medewerker

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    106
    Geslacht:
    Vrouw
    Geeft niks, het is juist goed dat je zo alert bent ;) :)

Enigzins bizar inderdaad, maar van de andere kant gaf hij na het overlijden van zijn vader aan het gedachtegoed van zijn vader te eren. Het geloof dat hij als Bourbon-Parma meer recht heeft op de Spaanse troon dan een andere Bourbon is blijkbaar dus heel sterk. ik geloof ook wel dat als je de hele tijd ingepeperd hebt gekregen dat je de rechtmatige 'koning' bent, je daar ook niet zo makkelijk van af te brengen bent.

11. Jaci

Jaci Keizerlijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    177
    Trofeepunten:
    105
    Via genoemde link kom ik bij een verklaring uit 2011, hier de link naar het recente bericht: http://pordoncarlos.blogspot.nl/2014/06/comunicado-de-don-carlos-javier-de_7784.html

Overigens kan ik daar niet in vinden dat hij zich letterlijk koning van Spanje noemt, ik kan geen Spaans maar via google translate zie ik nergens het woord koning/king in de tekst. Ik was wel even in verwarring doordat er onder de verklaring staat 'Carlos Javier de Borbon Parma y Orange', maar het is in Spanje gewoonte om de naam van zowel vader als moeder te gebruiken toch? Al is het misschien niet heel handig om bij een controversiële politieke verklaring zo'n duidelijke directe link naar de Oranjes te leggen.

12. Arjan

Arjan Hoogheid

Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    60
    Hij lijkt verder een man te staan die midden in het leven staat met een reële kijk op de wereld. Juist daarom vind ik het zo vreemd.

13. Arjan

Arjan Hoogheid

Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    60
    Klopt, ik had de verkeerde link gegeven. In de link die ik postte uit 2011, noemt hij zich wel degelijk koning van Spanje.

In Spanje heb je inderdaad zowel de achternaam van je vader als van je moeder, dus dat klopt.

14. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Volgens het commentaar op het bericht uit 2011 is het gebruik van 'Augusto' alleen gepast voor een koning of koningin, waarmee Carlos dus ook in dit bericht impliciet aangeeft dat zijn vader de rechtmatige koning van Spanje was (en hij daarmee nu ook).

Voor hem blijft het dus van groot belang om ook nog een zoon te krijgen (of anders een neefje bij broer Jaime), want het hele idee achter het Carlisme is dat het niet via de vrouwelijke lijn mag verlopen, dus dat kunnen ze absoluut niet aantasten.

15. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Het jaarlijkse bezoek eind september wordt dit jaar aangegrepen voor een boekpresentatie van prinses Maria Teresa over de Bourbon-Parma's: Les Bourbon Parme. Une famille engagée dans l'histoire'

Zie bericht Royalblog.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2014
  16. Koningin Maxima

Koningin Maxima Queen of the Netherlands ;-)

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Het zal me niet verbazen als dan ook Zita wordt gedoopt, en misschien zelfs ook Alaia.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2014
  17. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Volgens deze wikipedia-pagina met een overzicht van de lijn van troonopvolging voor de Franse troon volgens de 'Legitimist'-lijn (waarbij Louis Alfonso op nr 1 staat) hebben de Bourbon-Parma's de Franse nationaliteit; weet iemand of dat klopt?

Volgens sommigen is de Franse nationaliteit een voorwaarde om koning van Frankrijk te kunnen worden/zijn.

18. PMMF

PMMF Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    869
    Trofeepunten:
    185
  19. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
  20. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    707
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Op 24 en 25 oktober zijn 'don Carlos Javier' en 'dona Ana Maria' in Santiago de Compostela (Spanje; waar de bedevaartsroute 'Camino de Santiago' eindigt). De 'legitieme koning' gaat er heen voor een ontmoeting met zijn supporters en werkt dan ook een officieel programma af inclusief interviews met diverse media, conferentie op de universiteit over 'de historie en politiek', diner met aanhangers en een ontmoeting met leden van de koninklijke orde (dag 1) en de volgende dag neemt hij samen met Annemarie deel aan een pelgrimsmis om vervolgens een maaltijd aan te bieden ('voorgezeten door de koningen' aldus het officiële bericht! - kosten: 55 euro pp).

Zie hier een krantenartikel hierover; met een leuke slotzin: namelijk dat Carlos en Felipe de nodige overeenkomsten hebben: allebei getrouwd met een journalist en vader van twee dochters.

Deel Deze Pagina