Nationale Feestdag Noorwegen

Discussie in 'Actualiteiten' gestart door Stephanie, 8 mei 2014.

1. Stephanie

Stephanie Troonopvolger

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    138
    Op 17 mei is er in Noorwegen een event nav de 200ste verjaardag van de grondwet van Noorwegen. Hierbij zijn de Koning, Koningin, Kroonprins en Kroonprinses aanwezig.

Kongehuset

Het Deense en Zweedse Koningspaar zullen hierbij aanwezig zijn.

Kongehuset

Kungahuset

Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2016
  2. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
    17 mei is de Nationale Feestdag.

3. Pinolovertje

Pinolovertje Moderator Medewerker

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    277
    Trofeepunten:
    146
    Geslacht:
    Vrouw
    In het Noors parlement vandaag, ook Prinses Ingrid Alexandra maakte haar debuut.

Een plechtige viering van de verjaardag van de grondwet die zaterdag 200 jaar geleden werd bekrachtigd.

http://blogg.tv2.no/kongebloggen/2014/05/15/lille-ingrids-store-debut/

http://www.vg.no/rampelys/1814-2014/her-er-ingrid-alexandras-stortings-debut/a/10123407/

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Ingrid-Alexandra-debuterte-i-Stortinget-7567831.html

Hebben we haar al eerder met oorbellen gezien? Lijkt op deze fotos alsof ze die draagt maar is me nooit eerder opegvallen!

Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2014
  4. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
    Die oorbellen zijn dan amper zichtbaar.

5. Someone

Someone Administrator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Kroonprinses Mette-Marit is ook nooit welkom in het parlement bij de jaarlijkse opening en Astrid komt ook niet mee (misschien vroeger om haar vader te vergezellen?).

6. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Zweerknopjes allicht; die zijn vaak vrij klein en de oorbellen die iedereen die net gaatjes heeft geacht wordt de eerste 6 weken te dragen :)

7. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
    Gisteravond was er een diner.

Haakon en Mette Marit:

'>[​IMG]

'>[​IMG]

Sonja,Mette Marit en Harald:

'>[​IMG]

8. jo_oranje

jo_oranje Troonopvolger

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    130
    Vrouwen van het koningshuis zijn inderdaad nog immer niet echt welkom bij dat soort ceremonies, voor zover ze niet een staatsrechtelijke betekenis hebben. Dat is de reden dat Mette-Marit er nooit bij is. Voor de vrouw van het staatshoofd wordt een uitzondering gemaakt en in de toekomst is dat uiteraard ook niet van toepassing op Ingrid-Alexandra, aangezien ze dan troonopvolgster is.

Overigens is het ook uitzonderlijk dat de Koning in het parlement te vinden is, buiten de jaarlijkse opening van de Storting om. Er is in Noorwegen namelijk een wet die het de Koning verbiedt om buiten die opening om zomaar in het parlement te komen. Dit vertelde een medewerker van de Storting mij toen ik daar vorig jaar op bezoek was :) . Prachtige zaal overigens die voor de debatten en ook voor vandaag wordt gebruikt.

1 persoon vindt dit leuk.
  9. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    De Noren gaan een beetje bijzonder om met de 'partners van'; die worden niet voor vol aangezien. Ari Behn is bijvoorbeeld zelden bij belangrijke gebeurtenissen en ook prinses Astrid komt altijd alleen. Ingrid-Alexandra mag neem ik aan vanaf haar 18e mee naar de jaarlijkse parlementaire opening, maar haar toekomstige echtgenoot zal pas mee mogen wanneer ze de troon heeft bestegen.

P.S. Ik denk dat de koninklijke familie deze keer was uitgenodigd door het parlement en niet 'zomaar' langs kwam :flowers:

10. jo_oranje

jo_oranje Troonopvolger

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    130
    Uiteraard, maar daarom was het wel uitzonderlijk dat ze er eens op een ander moment dan het jaarlijkse vastgestelde moment waren :)

En ze gaan heel puur uit van wie staatsrechtelijk relevant is en wie niet, gaat volgens mij niet zozeer om of je 'voor vol' aan wordt gezien. Al ben ik met je eens dat het redelijk apart oogt in onze tijd.

11. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Koningin Sonja is ook niet 'relevant'. Dus ze zijn daarin toch weer inconsequent. En vanuit mijn perspectief is ook de partner van relevant, want een belangrijke ondersteunende factor... Zoals alle andere landen inzien :)

Maar erg leuk dat ze nu met een redelijk grote vertegenwoordiging (inclusief de 'irrelevante' Sonja en Mette-Marit) aanwezig waren!

12. Mari

Mari Adel

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    88
    Trofeepunten:
    45
    ...kvind dat Ingrid er mooi uitzag ;)   :) . Wel een beetje netjes ofzo, maar 't staat haar wel! En ik zie ook wel echt een koninginnetje in haar..

Ze wordt ook al best vaak meegenomen naar dingen heb ik het idee (vaker dan onze Amalia bijv.).

2 mensen vinden dit leuk.
  13. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
  14. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
  15. prinses Louise

prinses Louise Troonopvolger

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    270
    Trofeepunten:
    137
    :wub:  

Ik vind 't haar ook goed staan, beetje gekruld en met een staart naar achter , geeft een zachte uitstraling.

16. PMMF

PMMF Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    869
    Trofeepunten:
    185
    Prachtig om te zien dat Ingrid-Alexandra meegenomen word. Ze droeg een ketting met daaraan een hanger van diamant en robijn die ze van haar oma heeft gekregen.

17. Arjan

Arjan Hoogheid

Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    60
    Ik heb altijd begrepen dat er geen duidelijke gedachte zit achter het feit dat alleen de koning, koningin en kroonprins naar opening van parlement komen, maar dat het een traditie is die nou eenmaal zo is gegroeid. Koningin Sonja heeft ook geen staatsrechtelijke betekenis. :)

Ari Behn (en de echtgenoten van de prinsessen Ragnhild en Astrid) is officieel geen lid van de koninklijke familie. Dat is een traditie die stamt uit het verleden, waarbij men er vanuit ging dat een man nooit tot 'het huis/de familie' van zijn vrouw gaat behoren, maar de vrouw wel tot de familie van de man (zeker toen prinsessen altijd met prinsen trouwden en dus tot een ander vorstenhuis gingen behoren).

18. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat is inderdaad wel een logische verklaring; kunnen we dan op basis daarvan verwachten dat een evt vrouw van Sverre Magnus wel als lid van de familie zal gelden en bij officiële gelegenheden aanwezig zal zijn als prins Sverre dat ook is ook is?!

Ik hoop overigens dat een toekomstige echtgenoot van Ingrid-Alexandra wel tot de koninklijke familie zal worden gerekend. 't Is daarmee vooral wat vreemd dat Ari Behn niet beschouwd wordt als lid van de familie, want hij trouwde met Märtha Louise na de wijzigingen mbt troonrechten/troonopvolging.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2014
  19. Koningin Maxima

Koningin Maxima Queen of the Netherlands ;-)

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Een klein beetje stijfjes zag ze er uit, in haar jurk van Ralph Lauren, maar gezien de kleding van anderen Noren wel heel toepasselijk. Haar haar zat mooi, en het volkslied kende ze al goed, zag ik op de terug te kijken uitzending.

20. Koningin Maxima

Koningin Maxima Queen of the Netherlands ;-)

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw

Deel Deze Pagina