Nederlandse paleizen, kastelen, woonhuizen en vakantieverblijven

Discussie in 'Discussie en achtergronden' gestart door Koningin Maxima, 22 mrt 2014.

?

... vind je het mooist?

1. Paleis Noordeinde

0 stem(men)
    0,0%
  2. Paleis Huis ten Bosch

6 stem(men)
    27,3%
  3. Paleis het Loo

8 stem(men)
    36,4%
  4. Paleis Soestdijk

1 stem(men)
    4,5%
  5. Koninklijk Paleis Amsterdam

1 stem(men)
    4,5%
  6. Villa Eikenhorst

0 stem(men)
    0,0%
  7. Kasteel Drakensteyn

6 stem(men)
    27,3%
  8. Geen idee...

0 stem(men)
    0,0%
  1. Someone

Someone Administrator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    In het jaarverslag over 2019 is een bijlage mbt Huis ten Bosch opgenomen; zie hier.

2. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Volgens het NRC/de NOS kwamen de kosten van de inrichting van het privédeel ook voor rekening van het rijk. Persoonlijk vind ik het wat verwarring, want er wordt gesproken over de 'inrichting', maar wat wordt daar onder verstaan? Want verder op gaat het over de 'inrichting van het interieur'. Gaat het om welke kasten ze wilden neerzetten? Welke kroonluchters werden opgehangen of om het behang op de muur? Ik neem aan dat de overheid geen extra kosten heeft gemaakt om een Delfts blauwe vaas aan te schaffen oid (die stond vast nog wel ergens in een depot).

Dat de koning en koningin zeer betrokken waren bij de verbouwing/inrichting (van zowel het officiële gedeelte als het privédeel) is uiteraard geen nieuws. Ze lijken behoorlijke control freaks te zijn en ik kan me daar voor wat betreft de inrichting van je (woon)paleis best iets bij voorstellen.

3. Nynke

Nynke Keizerlijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    214
    Trofeepunten:
    115
    Geslacht:
    Vrouw
    Ook ik vind het behoorlijk verwarrend en onduidelijk. Ik zou inderdaad denken dat het vooral om de plafonds, wanden en vloeren ging (het daadwerkelijke paleis dus), daarnaast natuurlijk electriciteit, waterleiding e.d. Ik kan me voorstellen dat ze de daadwerkelijke inrichting: dus de) meubels, kunst e.d. en mogelijk ook het sanitair zelf hebben betaald.

4. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    714
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Ik vermoed dat installatie van keuken en sanitaire voorzieningen ook bij de 'inrichting' van het paleis horen (aangezien die 'vast' zitten).

5. Nynke

Nynke Keizerlijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    214
    Trofeepunten:
    115
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat is inderdaad niet onwaarschijnlijk. Het klonk vooraf of er nogal wat nodig vervangen moest worden.

Deel Deze Pagina