Prins Friso van Oranje-Nassau

Discussie in 'Historie' gestart door prinses Louise, 10 jun 2014.

1. prinses Louise

prinses Louise Troonopvolger

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    270
    Trofeepunten:
    137
    Nog steeds geen gedenksteen  op het graf van Friso. Ik had het eigenlijk al verwacht maar misschien wil de familie geen  steen of wordt het een  bijzonder monument en gaat daar meer tijd overheen.

2. miekje

miekje Moderator Medewerker

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    200
    Het komt heel vaak voor prinses Louise dat mensen langer wachten! Sowieso wordt afgeraden om een grafsteen heel vroeg te laten plaatsen ivm inzakken grond. (Minimaal 6-8 maanden wachten is het beste) 

Afgelopen week was ik op de begraafplaats waar mijn oma begraven ligt, toen heb ik eens gekeken of de mensen die ook in augustus overleden waren wel een steen hadden.

En wat bleek geenéén van allen had al een grafsteen. Blijkbaar wachten dus wel meer mensen langer..

3. prinses Louise

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    270
    Trofeepunten:
    137
    Klopt hoor Miekje, dat ze daar langere tijd mee wachten. Zelf dacht ik dat na  een half jaar het wel mogelijk zou moeten zijn maar blijkbaar kan dat dus ook nog een  te vroeg tijdstip zijn.  

4. miekje

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    200
  5. Mariska

Mariska Hoveling

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    36
  6. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
    Tjonge, doet wel heel erg koud aan .

7. miekje

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    200
    Ben ik met je eens Coline! Ik had verwacht dat er bijv. wel op zou staan 'Mijn geliefde man, onze lieve papa'... 

8. Mirjam

Mirjam Kroongetuige

Lid geworden:
    26 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    0
    Inderdaad ja! Ik ben ook verrast door het onpersoonlijke van de tekst op de grafsteen.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2014
  9. prinses Louise

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    270
    Trofeepunten:
    137
    Inderdaad, een voor ons weinig zeggend opschrift. Of is het onder royals niet gebruikelijk om er een meer persoonlijk element aan toe te voegen? (foto's van andere koninklijke graven  gezien,  waarbij me dat opviel).

10. PMMF

PMMF Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    869
    Trofeepunten:
    185
    Inderdaad ik had ook wel wat meer verwacht qua tekst. Maar wellicht vonden ze het onnodig om dat nog eens extra te beschrijven...

11. Jaci

Jaci Keizerlijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    105
    Het ligt er sowieso natuurlijk aan wat je gewend bent, op de grafsteen van mijn opa en oma staat ook alleen maar 'ter nagedachtenis aan + de namen'.

12. Jaci

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    105
    Ter toevoeging (het lukte niet om bericht binnen 5 minuten te bewerken doordat verbinding met ATR er ineens uitvloog):

Ik vind het niet per sé koud als er geen persoonlijke tekst bij staat, niet iedereen vindt het nodig om zijn liefde voor de overledene nog eens op een grafsteen te uiten.

13. Soraya

Soraya Keizerlijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    100
    Wat is de meerwaarde van een persoonlijke tekst op een steen?

14. prinses Louise

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    270
    Trofeepunten:
    137
    Bijvoorbeeld het graf van prins Bertil

15. Mode

Mode Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    57
    Trofeepunten:
    60
    Het zou je wellicht kunnen helpen bij de rouwverwerking, maar ik begrijp goed dat de koninklijke familie hier voor heeft gekozen. Strak, zakelijk en geen reden voor gezeur of geroddel. 

16. Someone

Someone Administrator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    694
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Voor mij geeft het aan dat een persoon niet in een vacuum geleefd heeft. Ik ben iedere keer weer ontroerd als ik bij het graf van mijn vaders ouders sta waar ook mijn vaders naam expliciet genoemd staat (zijn vader overleed toen hij een kleuter was). Waarmee ik niet wil zeggen dat de tekst zo persoonlijk hoeft te zijn als dat, maar iets meer dan de kale gegevens (sommigen kiezen bijvoorbeeld voor een bijbeltekst of iets als 'hier rust') maakt het wat minder afstandelijk in mijn ogen.

Verder is het vooral van belang dat de familie zich hierin kan vinden en wat wij als buitenstaanders er van vinden is een stuk minder relevant. Ik hoop wel dat ze zich niet door de 'buitenwereld' hebben laten tegenhouden als ze er liever wel iets meer op hadden willen zetten.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2014
  17. Jaci

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    105
  18. PMMF

PMMF Regent

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    869
    Trofeepunten:
    185
    Ben er zelf nog nooit geweest en ik zal er ook niet speciaal voor naar toe gaan. Maar als ik (toevallig) in de buurt ben ga ik denk ik wel even kijken.

19. Marie-Chantal

Marie-Chantal Regent

Lid geworden:
    28 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    519
    Trofeepunten:
    185
    Wat jij aangeeft is dus vooral voor ánderen bedoeld dan de directe nabestaanden van de overledene - het geeft meer weer over diens leven; direct betrokkenen weten al hoe het zit, dus in dat opzicht is extra tekst 'niet noodzakelijk', hoe dat ook vaak in tegenstelling staat tot de gevoelens van velen.

En daarnaast bedacht ik me zojuist - de koninklijke familie is waarschijnlijk relatief onbekend met het bedenken van grafteksten, aangezien dat in de grafkelder niet aan de orde is.

Ik denk dat de steen bewust zo sober mogelijk gehouden is - geen opsmuk of iets wat (pijnlijke) ophef/aandacht kan veroorzaken doordat het voor iedereen zichtbaar is.

Ik vind het trouwens wel passen bij de Friso zoals wij Nederlanders hem kenden - geen poespas, geen woord teveel.

:groetjes:

Marie-Chantal

1 persoon vindt dit leuk.
  20. Sophie

Sophie Administrator Medewerker

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    106
    Geslacht:
    Vrouw
    Inderdaad, geen poespas. Dat paste wel bij Friso. En ik denk ook dat ze alles zo eenvoudig hebben gelaten zodat het graf niet uit de toon valt bij de andere graven en dat het geen trekpleister wordt.

1 persoon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina