Raad namen en peetouders - Luxemburg

Discussie in 'Discussie en achtergronden' gestart door Koningin Maxima, 27 feb 2014.

1. Koningin Maxima

Koningin Maxima Queen of the Netherlands ;-)

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Leef je nogmaals uit ;-) ! (Het startbericht van Someone in ATR II: In navolging van het raadtopic voor het kindje van Jaime en Viktoria, hierbij ook eentje voor het Luxemburgse prinsje of prinsesje (dat mochten Guillaume en Stéphanie geen kinderen krijgen groothertog(in) wordt).)

2. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Peetouders:

Prinses Alexandra en Felix Lademacher

Namen vind ik heel lastig...

Jongen: Robert Henri Hartmut Felix (Robert is een van de namen van Groothertog Jean, en ook naar Robert I van Bourbon-Parma)

Meisje: Charlotte Maria-Teresa Gabriela Alexandra

3. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Bericht van Someone uit ATR II over de 24 kinderen van Robert I, een voorvader van Felix.

Hier het volledige rijtje voor wie niet bekend is met Robert I.

Bij zijn eerste vrouw prinses Maria Pia of Bourbon-Two Sicilies:

1. Princess Marie Louise 17 January 1870 31 January 1899(1899-01-31) (aged 29) Married Ferdinand I of Bulgaria and had issue.
    2. Prince Ferdinando 5 March 1871 14 April 1871(1871-04-14) (aged 0) Died in infancy.
    3. Princess Luisa Maria 24 March 1872 22 June 1943(1943-06-22) (aged 71)  
    4. Prince Henry (Principe Enrico) 13 June 1873 16 November 1939(1939-11-16) (aged 66) Titular pretender of Parma 1907-1939. From 1907 (his father's death), his brother Elias took up the role as head of the family, although Enrico continued to be considered the nominal pretender to the ducal throne. He held the title till his death.
    5. Princess Maria Immacolata 21 July 1874 16 May 1914(1914-05-16) (aged 39)  
    6. Prince Joseph (Principe Giuseppe) 30 June 1875 7 January 1950(1950-01-07) (aged 74) Titular pretender to the throne of Parma 1939-1950. His brother Elias continued the role as head of the family as he had done with their brother Enrico.
    7. Princess Maria Teresa 15 October 1876 25 January 1959(1959-01-25) (aged 82)  
    8. Princess Maria Pia 9 October 1877 29 January 1915(1915-01-29) (aged 37)  
    9. Princess Beatrice 9 January 1879 11 March 1946(1946-03-11) (aged 67) Married Pietro Lucchesi-Palli (a grandson of Princess Caroline of Naples and Sicily and her second husband) and had issue.
    10. Prince Elias (Principe Elia) 23 July 1880 27 June 1959(1959-06-27) (aged 78) Head of the Ducal Family of Parma (1950–1959). Married Archduchess Maria Anna of Austria and had issue.
    11. Princess Maria Anastasia 25 August 1881 7 September 1881(1881-09-07) (aged 0) Died in infancy.
    12. Prince Augusto (or Princess Augusta)[1][2][3] 22 September 1882 22 September 1882(1882-09-22) (aged 0) (stillborn). Maria Pia died giving birth to this child.

En bij zijn tweede vrouw prinses/infanta Maria Antonia of Portugal:

1. Princess Maria della Neve Adelaide 5 August 1885 6 February 1959(1959-02-06) (aged 73) A Benedictine nun at St. Cecilia's Abbey, Solesmes
    2. Prince Sixtus (Sisto, "Sixte") 1 August 1886 14 March 1934(1934-03-14) (aged 47) Married Hedwige de La Rochefoucauld and had a daughter, Isabelle.
    3. Prince Xavier of Parma 25 May 1889 7 May 1977(1977-05-07) (aged 87) Married Madeleine de Bourbon-Busset and had issue. Head of the Ducal Family of Parma (1974–77). Carlist pretender to the throne of Spain.
    4. Princess Francesca 22 April 1890 7 October 1978(1978-10-07) (aged 88) A Benedictine nun at St. Cecilia's Abbey, Solesmes.
    5. Princess Zita 9 May 1892 14 March 1989(1989-03-14) (aged 96) Married Emperor Karl of Austria.
    6. Prince Felix 28 October 1893 8 April 1970(1970-04-08) (aged 76) Married Grand Duchess Charlotte of Luxembourg, his first cousin (their mothers were sisters).
    7. Prince René 17 October 1894 30 July 1962(1962-07-30) (aged 67) Married Princess Margrethe of Denmark and has issue.
    8. Princess Maria Antonia 7 November 1895 19 October 1977(1977-10-19) (aged 81) A Benedictine nun at St. Cecilia's Abbey, Solesmes.
    9. Princess Isabella 14 June 1898 28 July 1984(1984-07-28) (aged 86) Died unmarried.
    10. Prince Louis (Luigi) 5 December 1899 4 December 1967(1967-12-04) (aged 67) Married Princess Maria Francesca of Savoy and had issue.
    11. Princess Henrietta Anna 8 March 1903 13 June 1987(1987-06-13) (aged 84) Died unmarried, was deaf.
    12. Prince Thomas (Gaetano was used) 11 June 1905 9 March 1958(1958-03-09) (aged 52) Married Princess Margarete of Thurn and Taxis. They had a daughter, Diana and later divorced.

Bron: wikipedia

4. Someone

Someone Administrator Medewerker

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
  5. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Aangezien dit kindje mogelijk ooit groothertog(in) wordt van Luxemburg verwacht ik wel een daarbij passende naam (maar ook weer niet een echte opvolgersnaam, want dat zou suggereren dat ze er vanuit gaan dat Guillaume en Stephanie geen kinderen krijgen).

Voor een meisje hoop ik op 'Alix'  - met als evt verder doopnamen Margareta Marie Wilhelmine (Margareta is haar moeders tweede naam en uiteraard ook die van Felix tante; Marie Wilhelmine is de 'standaard' voor Luxemburgse prinsessen; zoals Marie Guillaume de standaard is voor Luxemburgse prinsen). Alternatief voor Margareta is iets als Gabrielle/Gabriele/Gabriela/Gabriella; als een naam die in beide families voorkomt.

Voor een jochie vind ik het lastiger, Jean, Henri en Guillaume zijn wel erg opvolger-achtig, Felix zou een goed alternatief zijn, maar om nou dezelfde naam als je vader te hebben is ook zo wat, Gabriel (naam komt veel voor in Luxemburgse familie en Claires moeder heet Gabriele) was een goede optie geweest als neefje Gabriel van Nassau niet al zo heette; dus misschien dat 'Charles' dan nog de beste optie is (naam jongere broer groothertog Jean - en heeft wel wat weg van Charlotte, dus naam van Felix overgrootmoeder) - met als evt verder doopnamen Felix/Gabriel (Felix is zowel naam vader als oom van de baby) Marie Guillaume.

Kortom, voorlopig houd ik het bij:

- Alix Margareta/Gabriele Marie Wilhelmine

- Charles Felix/Gabriel Marie Guillaume

6. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    En het werd een Amalia Gabriela Maria Teresa!

A.s. zaterdag wordt ze gedoopt en ik vermoed net als koningin Maxima dat Felix Lademacher en prinses Alexandra de peetouders zijn (die waren ook hun getuigen bij het burgerlijk huwelijk).

7. Coline

Coline Kroongetuige

Lid geworden:
    24 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    0
    Klopt.

8. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    En we kunnen opnieuw gaan raden...

Zoals hierboven vermeld waren de namen van hun oudste dochter: Amalia Gabriela Maria Teresa

met als peetouders: oom Felix Lademacher en tante prinses Alexandra van Luxemburg

Ik verwacht opnieuw een roepnaam ergens uit de familie opgedoken (die zowel in het frans als duits werkt) en verdere vernoemingen. Peetouders worden denk ik de erfgroothertog van Luxemburg (oom) of één van zijn andere broers (prins Sebastién zou leuk zijn; hij was ook getuige op hun kerkelijk huwelijk) en een vriendin of familielid van prinses Claire, allicht eentje uit diezelfde rij op het kerkelijk huwelijk: Patricia Caspar, Anna-Maria Pamin, Maria Sanchez of Lola Toscani (met dank aan Luxarazzi).

Dan de namen:

Jongen: Casimir Henri Hartmut Felix

Nassaunaam (en dat ie in de Nederlandse koninklijke familie voorkomt, blijkt voor Félix en Claire geen bezwaar), opa's en vader

Meisje: Carolina (of toch Alix) Josephine Siegrid Margareta (of Claire)

Nassaunaam - naar prinses Carolina van Oranje-Nassau, de echtgenote van de eerste hertog van Nassau; eerste naam oma Felix; naam tante Claire (ik kan geen naam van een oma van haar vinden); 2e naam moeder (andere namen die ik nog heb overwogen zijn Louise, Henriette en Sophie)

9. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Ik ga voor Robert Henri Hartmut Felix of voor Charlotte Margaretha Alexandra en nog een familienaam of vriendinnennaam van Claire. Mogelijk Patricia, en is de Patricia die Someone noemt ook peetouder, samen met Guillaume, Louis of Sebastien. Maar ik ga er een beetje vanuit dat ze voor Guillaume kiezen. Charlotte is inmiddels ook een naam van een junior-royal, net als bij Amalia destijds, dus die geef ik wel een grote kans ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2016
  10. Royaltykids

Royaltykids Regent

Lid geworden:
    1 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    359
    Trofeepunten:
    163
    Geslacht:
    Vrouw
    Voor een jongen ga ik voor:
    Oscar Henri Hartmut Marie

Voor een meisje ga ik voor:
    Eleonore Christine Alexandra

Als peetouders verwacht ik Richard Thistlethwaite/ Peter Cauro/ Xavier Cauro/ Don Lawrence Doimi de Frankopan en prinses Tessy/erf hertogin Stephanie

11. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    De gokjes voor het Nassau-prinsje (zolang de naam nog niet bekend is gemaakt, kun je nog een poging wagen...)
    Voorlopige conclusie: over tweede en derde naam zijn we het aardig eens. De eerste/roepnaam is de grote vraag...

12. Nynke

Nynke Koninklijke Hoogheid

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    209
    Trofeepunten:
    85
    Geslacht:
    Vrouw
    Henri Guillaume Hartmut Jean

13. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Ik blijf bij Robert (en ik hoop echt dat dat klopt, vind ik een prachtige naam!)

14. Elsie

Elsie Kroongetuige

Lid geworden:
    9 apr 2016
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    8
    Geslacht:
    Vrouw
    Als ik naar Amalia haar namen kijk dan denk ik ook voor 2e en 3e naam aan Henri en Hartmut en als 4e naam Felix of Guillaume en misschien wel een 5e naam, zowel Felix als Guillaume...
    Als roepnaam is het toch lastig. Maar Robert zou ik ook heel mooi vinden. Klinkt ook wel: Amalia en Robert.
    Ben zeer benieuwd wat het wordt!

15. Emma

Emma Hoogheid

Lid geworden:
    26 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    108
    Trofeepunten:
    75
    Ik ga wel echt lachen als het een naam is die ook in de Oranje-familie terugkomt.

Ik denk zeker dat Henri en Hartmut terug zullen komen in de namen. Vader Félix zal misschien ook wel een 'vernoeming' krijgen, en dan misschien naar de peetvader, dus Sébastien of Louis? Robert als roepnaam vind ik top!

16. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Dat Henri en Hartmut 2e en 3e naam zouden worden hadden we wel verwacht, maar de roepnaam was een totale verrassing!

Hieronder de verwachte peetouders; morgen weten we wie het zijn geworden, want dan wordt de prins eindelijk gedoopt (in het Vaticaan)!

Prinses Tessy komt denk ik niet meer in aanmerking als potentiële peetouder... Mochten ze een mannelijke peetouder op het oog hebben 'van de kant van Claire', dan zou erfgroothertogin Stéphanie misschien een optie zijn als peetmoeder - ook een mooi gebaar naar haar toe.

17. Marie-Chantal

Marie-Chantal Regent

Lid geworden:
    28 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    527
    Trofeepunten:
    185
    Zeg; mis ik nu een speciale link? o_O
    Hoezo is Stephanie familie "van de kant van Claire" - ze is getrouwd met Felix' broer, dus feitelijk helemaal "niks" van Claire, toch?
    (Uiteraard de wettelijke verbinding daargelaten!)

Sebastien als peetvader - de Luxemburgers gaan dus niet het rijtje op leeftijd af?
    Anders was Louis aan de beurt, nietwaar?

18. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Je snapt het niet helemaal :p. Ik gaf aan dat als de peetvader van de kant van Claire zou komen, dan zou de peetmoeder vermoedelijk van Felix kant zijn en in dat geval zou Stephanie in aanmerking komen.

Bij Amalia was Alexandra meter, dus vanuit dat perspectief gaan ze netjes het rijtje af :D. Guillaume was nog niet aan de beurt geweest. Louis koos eerder voor Alexandra en daarna voor Guillaume, dus ook vanuit dat perspectief was Louis niet per se logisch. A & S waren overigens bruidspersoneel op hun huwelijk.

19. Koningin Maxima

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Leuk Bevonden:
    793
    Trofeepunten:
    176
    Geslacht:
    Vrouw
    Wat heerlijk dat we kunnen gaan speculeren voor een naam van het 1e kindje van Guillaume en Stephanie!

Jongen: Robert Henri Philippe Jean Marie (Robert is o.a. een van de namen van Groothertog Jean, en ook naar Robert I van Bourbon-Parma; Henri naar zijn grootvader van vaderskant, Philippe naar grootvader van moederskant, Jean naar de opa van Guillaume).
    Roepnaam: Robert

Meisje: Charlotte Maria-Teresa Alix Madeleine Beatrix (Charlotte, naam uit de familiestamboom; Maria Teresa naar oma en overgrootmoeder van het meisje; Alix naar de grootmoeder van moederskant, Madeleine en Beatrix zijn de namen van de oma's van Stephanie en tevens ook mooie koninklijke namen).
    Roepnaam: Maria/Marie Charlotte (Stephanies overgrootmoeder was Marie Charlotte de Ligne, dus gelinkt aan beide families)

Peetouders:
    Jongen: Prins Felix en Gravin Isabella de Lannoy

Meisje: Graaf Jehan de Lannoy en Prinses Alexandra

Laatst bewerkt: 7 dec 2019
  20. Someone

Lid geworden:
    5 mrt 2014
    Leuk Bevonden:
    703
    Trofeepunten:
    212
    Geslacht:
    Vrouw
    Inderdaad erg mooi!

Mijn gok/hoop voor peetouders: prins Felix van Luxemburg en prinses Elisabeth van België (lijkt me voor een troonopvolger wel gepast om een andere troonopvolger als peetouder te hebben; en wie is dan geschikter dan deze jonge prinses die niet alleen familie (2nd cousin) is van de vader, maar ook de toekomstige koningin van het land waar zijn/haar moeder vandaan komt.

Qua naam:
    Zoon: Jean Philippe Marie Guillaume
    Jean mede omdat opa Jean net dit jaar is overleden. Philippe naar opa de Lannoy. 'k Ben voor de zoon verder ook maar gegaan voor de 'Marie Guillaume' combi zoals de ooms van de prins ook hebben.

Dochter: Alix Marie Charlotte Wilhelmine
    Alternatief voor dochter: Charlotte, maar ik vind Alix mooier (iets hipper). Alix is een naam die in beide families voorkomt (uiteraard Stephanies moeder, maar ook de jongste tante van Henri; sinds haar huwelijk prinses de Ligne). Alle de Lannoys hebben Marie als tweede naam; dus dat heb ik voor de prinses vastgehouden. Wilhelmine (om de traditie voort te zetten dat de zonen Guillaume in hun naam hebben en de dochters Wilhelmine. 'k Weet alleen niet of ze Maria Teresa durven te trotseren en haar niet vernoemen...

Laatst bewerkt: 14 dec 2019

Deel Deze Pagina